APIMA Ceip Son Anglada ha iniciat aquesta petició dirigida a Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius. Govern dels Illes Balears
Els veïns de les barriades pròximes a la pedrera de Establiments (Establiments, Són Anglada, Són Rapinya, Son Espanyol, És Assecar de la Real, Són Roqueta, Nova Són Roca, Ca Valero, els pobles de Puigpunyent i Galilea, amb el suport de la Federació d'Associacions de Veïns de Palma i de les Associacions de Famílies dels Col·legis de la zona), estem horroritzats amb la proposta presentanda per l'empresa Terral Hòlding 2005 S.L. a la Direcció General de Política Industrial de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius, del Gover dels Illes Balears, amb la finalitat de conducta a l'explotació i restauració de la pedrera de Sa Garrigueta Rassa.
Els veïns que fins i tot recordem l'activitat fins fa 15 anys, no podem ni imaginar-nos tornar a viure en aquest infern.
I exposem:
A- Que no estem en contra que es prenguin mesures per a disminuir l'impacte visual i paisatgístic motivat per l'explotació abusiva i desordenada de la pedrera, però de cap manera podem acceptar el projecte presentat perquè intensifica els danys causats i suposa reobrir per un període de 30 anys, almenys, unes activitats insuportables per als veïns de les barriades pròximes.
B-Que encara que de forma reiterada el projecte i el EIA exposa que l'empresa Terra Hòlding 2005 S.L. no pretén explotar la pedrera sinó, en una manifestació altruista, aconseguir l'eliminació de l'impacte visual i paisatgístic, el fet és que en el projecte es pretenen activitats econòmiques generadores de grans beneficis, com la venda de material existent, del material que es produiria mitjançant l'explotació a base de voladures, i del qual s'obté per la recepció d'ingents quantitats de materials per a farciment. Per tant, cal definir el projecte presentat clarament com d'explotació de la pedrera. La restauració com veurem es podria emportar acabo de forma molt més senzilla i sense causar major mal ambiental i enormes molèsties a diverses barriades de Palma. S'ha de recordar que la majoria dels habitatges i tots els nuclis urbans afectats existeixen des de molt abans l'inici de l'explotació de la pedrera en 1956. És la restauració de la pedrera la que ha d'acomodar-se a interessos personals i materials dels milers de veïns afectats i no a l'inrevés.
C- Que les voladures són totalment inadmissibles, per qüestions de seguretat personal i importants molèsties a les barriades veïnes: pols, sorolls, vibracions sísmiques, i danys als cultius i a les construccions. Sobre aquest tema cal assenyalar que va ser precisament un greu incident el que va portar a l'immediat tancament de pedrera en 2004. Encara que estudis realitzats ad hoc, ara i en 2001, pretenen minimitzar el mal causat, l'experiència veïnal desmunta la pretesa innocuïtat de la proposta. La creació de pols, soroll i trànsit era constant. Les vibracions van originar el trencament dels gots de cisternes i piscines i moviments de murs. Un efecte a destacar és l'obertura d'esquerdes i moviment de les bases dels dipòsits de EMAYA de proveïment d'aigua a la ciutat de Palma, que va obligar a la demolició dels antics i la substitució per altres nous, la qual cosa ha suposat un enorme cost a tots els veïns de Palma. Sens dubte, tenint en compte que només la carretera separa els dipòsits de la pedrera, la represa de les explosions tornaria a danyar greument l'estabilitat i estanquitat dels dipòsits.
D- Dedicar les pedreres com a abocador comporta un greu risc de contaminació de l'aqüífer de Na Burgesa, molt utilitzat per innombrables habitatges i col·legis de Palma i Calviá, i del qual s'extreu aigua potable per a la seva venda amb camions, ja que seria impossible controlar amb detall tots i cadascun del contingut dels milers de camions que acudirien a abocar.
E- D'altra banda, si se suma l'evacuació dels materials existents actualment en la pedrera, als produïts a partir de les voladures que es pretenen, que el propi projecte xifra en uns 600.000 tones, i a l'entrada de materials de farciment que es fixa en quatre milions de metres cúbics, tot això suposaria originar un molt intens trànsit de camions que col·lapsaria la ja per si sobrecarregada carretera de Palma a Puigpunyent i la rotonda de Son Moix. El nombre de camions calculat és de 87 camions d'anada i volta al dia. El tall de la carretera de 13 a 14 h per a exercir les voladures suposaria un veritable caos circulatori, al no haver-hi carretera alternativa. D'altra banda, el trànsit de camions en una carretera estreta i sense vorals, que travessa el barri de Son Anglada, és molt perillós per a la població, especialment l'escolar, per ser la via d'accés al col·legi públic “Són Anglada”.
F-No es pot acceptar de cap manera la voladura de prop de 6.000 m2 de ANEI, que si bé creen pingues beneficis a l'explotadora de la pedrera són un atemptat natural, totalment innecessari. La invocació a la pretesa inseguretat dels talussos superiors actuals, que seria el motiu pel qual aprovar voladures i moviments, que curiosament s'assenyala repetides vegades com a ocurrència en el EIA, no apareix ni es justifica ni demostra en el projecte. En tot cas, si existís alguna zona amb perill d'ensulsiades, que tampoc evitaria la nova configuració de la pedrera, seria molt fàcil controlar-la i si escau acordonar-la. La inseguretat, aquesta si real, és la que s'originaria per l'explotació de la pedrera.
G- Per a la correcció de l'impacte paisatgístic no és necessari voladures ni evacuació ni portades faraòniques de materials. Amb els 433.000 m3 de materials inerts presents ara en la pedrera es podria complir amb el farciment de les places, consolidar els talussos inferiors i ampliar les bermes que es consideressin més apropiades. Simplement amb voltar el perímetre de la pedrera per a evitar l'accés de cabres assilvestrades s'aconseguiria la disminució de l'impacte per la revegetació espontània, com pot observar-se que succeeix en les zones on no han pogut accedir aquests animals. D'altra banda, és impensable aconseguir la revegetació sense conducta a aquest tancament per a impedir el passo a aquests animals, per la qual cosa s'hauria d'obligar al seu tancament immediatament. Evidentment amb l'aportació en alguns punts de terra vegetal, algun reg, i la plantació d'espècies adequades, s'aconseguiria una major i més ràpid èxit.
H- Una restauració respectuosa amb el medi natural i veïnat, sense voladures ni moviments de camions ni contaminació, que aprovaríem, podria completar-se amb l'autorització de construcció d'activitats terciàries: esports, construcció d'un hotel, etc….
Per tot això demanem:
Que no s'aprovi el EIA ni projecte esmentat.
Que s'obligui l'empresa explotadora a presentar una restauració respectuosa que no contempli en cap cas, invasió de ANEI, voladures ni l'entrada i sortida de materials, a excepte dels necessaris per a la neteja i evacuació d'enderrocs i ferralles.