Concentració veïnal per reivindicar voreres i seguretat vial

El passat 28 de desembre, va tenir lloc una concentració veïnal per reclamar voreres i seguretat vial a les carreteres d’Esporles i de Puigpunyent. Tot i que no es tractava d’una manifestació a l’ús, ni va ser convocada oficialment, va replegar devers 70 persones. Es va convocar a través de les xarxes socials i va consistir en ocupar diverses vegades la carretera a l’alçada de la creu de terme d’Establiments.

Al sendemà, la protesta va tenir una notable repercussió als mitjans de comunicació locals. Diario de Mallorca hi dedicava mitja pàgina i el titular eren les declaracions de la veïna Iris Siscar “Ens juguem la vida per anar a comprar el pa”. Ultima Hora treia la notícia en la portada. En pàgines interiors afirmava que “els veïns es manifesten per reclamar a Cort y al Consell una solució per acabar amb els accidents”. Segons aquest mateix mitja, la Regidoria de Mobilitat ha demanat permís al Consell per instal·lar ressalts a la carretera l’any 2018. IB3 Televisió també es va ressò de la protesta.

La concentració veïnal va discórrer en un ambient reivindicatiu. La policia Nacional hi va comparèixer devers les 6 de l’horabaixa. Es produïren alguns moments de tensió entre els agents i els veïns. La policia va ordenar la dissolució de la concentració perquè s’estava fent sense haver demanat permís per tallar la carretera.
Durant la concentració es van repartir pasquins per recordar als conductors que la carretera d’Esporles fa les funcions de carrer major, que els vehicles i els vianants han de compartir la calçada per la manca de voreres i que s’ha de respectar els límits de velocitat i les distàncies.


El detonant de la manifestació ha estat la indignació i la tristor que ha causat entre tothom la mort d’una persona el passat 24 de desembre a la carretera d’Esporles. La furgoneta del veí d’establiments Gabriel Lladó Bauzà, de 54 anys, va ser envestida per un Ford Focus conduit per un jove de 24 anys. Segons les primeres investigacions, el jove va resultar ferit de gravetat i circulava a 110 kilòmetres per hora en un tram on el màxim és de 50. El vehicle de la víctima mortal anava a la velocitat permesa quan va ser envestit frontalment. A més de l’alta velocitat, la causa més provable de la col·lisió és la pèrdua del control del vehicle per manar sota els afectes del alcohol.